John Dewey
- Menggelarkan ia sebagai ‘reflective thinking’
“Active, persistent and careful consideration of
abelief or supposed form of knowledge in the light of the grounds which support
it and the futher conclusions to which it tend”
- ‘aktif’, Dewey membezakannya dengan jenis pemikiran di mana mereka hanya
menerima idea dan maklumat dari orang lain
- - Dalam mendefinisikan pemikiran kritikal sebagai
‘berterusan’ dan ‘berhati-hati’, Dewey membezakannya dengan jenis pemikiran
yang tidak berfikir contohnya apabila kita ‘melompat’ membuat kesimpulan atau
membuat keputusan ‘snap’ tanpa memikirkannya
- - Walau bagaimanapun, yang paling penting mengenai
definisi Dewey adalah dalam apa yang dia katakan tentang 'alasan yang
menyokong' kepercayaan dan 'kesimpulan selanjutnya yang mana ia cenderung'.
- - Untuk menyatakan ini dalam bahasa yang lebih
biasa, dia mengatakan bahawa apa yang penting ialah sebab-sebab yang kita
miliki untuk mempercayai sesuatu dan implikasi kepercayaan kita
Robert Ennis
Critical thinking is reasonable, reflective
thinking that is focused on deciding what to believe or do
- - Perhatikan penekanan pada 'munasabah' dan
reflektif ', yang mengambil takrif awal tetapi perhatikan juga bahawa Ennis
bercakap mengenai' memutuskan apa yang harus dilakukan '
- Membuat keputusan adalah sebahagian daripada pemikiran kritis
dalam konsep Ennis.
Edward Glaser
-
Glaser menentukan pemikiran kritikal sebagai:
1) sikap dilupuskan untuk
dipertimbangkan dengan cara yang bijak tentang masalah dan subjek yang datang
dalam jangkauan pengalaman seseorang
2) pengetahuan mengenai kaedah
penyelidikan logik dan pemikiran
3) sesetengah orang menggunakan
kaedah ini.
- Pemikiran kritikal memerlukan usaha berterusan
untuk meneliti sebarang kepercayaan tentang
-
bentuk pengetahuan yang sepatutnya berdasarkan
bukti yang menyokongnya dan kesimpulan selanjutnya yang mana ia cenderung
- - Glaser merujuk kepada 'bukti' sebagai pengganti
'alasan' jika hukuman kedua adalah sama.
- - Kalimat pertama bercakap tentang sikap atau
disposisi untuk menjadi masalah dan mengakui bahawa anda boleh memohon apa yang
dia panggil 'kaedah penyelidikan logik dan pemikiran' dengan lebih sedikit
'kemahiran'.
- - Tradisi telah mengambil kedua-dua elemen ini,
menyedari bahawa pemikiran kritis sebahagiannya adalah satu perkara yang
mempunyai kemahiran pemikiran tertentu.
- - Tetapi bukan hanya soal memiliki kemahiran ini,
ia juga merupakan perkara yang dilupuskan untuk menggunakannya
Richard Paul
-
Critical thinking is that mode of thinking –
about any subject, content or problem – in which the thinker improver the
quality of his or her thinking by skilfully taking charge of the structures inherent
in thinking and imposing intellectual standards upon them
- - Pemikiran kritikal adalah cara pemikiran -
tentang mana-mana subjek, kandungan atau masalah
- di mana pemikir memperbaiki
kualiti pemikirannya dengan mengurus struktur yang melekat dalam pemikiran dan
mengenakan piawaian intelektual kepada mereka
- - takrif ini kepada ciri pemikiran kritikal di
mana guru dan penyelidik dalam bidang seolah-olah telah dipersetujui sebahagian
besarnya, satu-satunya cara yang realistik untuk membangunkan keupayaan berfikir
kritis adalah melalui 'berfikir tentang pemikiran seseorang' dan dengan sengaja
bertujuan untuk memperbaikinya dengan merujuk kepada beberapa model pemikiran
yang baik dalam domain itu
Tiada ulasan:
Catat Ulasan