RIBA
TAKRIF: Berasaskan jenisnya yang ada dua -
1. Riba hutang : Lebihan atau tambahan daripada jumlah asal hutang yang disyaratkan ketika hutang atau berlaku penangguhan bayar hutang
2. Riba jual beli: Pertukaran barangan ribawi yang tidak diketaahui persamaannya atau diketahui tetapi berlaku penangguhan salah satu pertukaran
HIKMAH:
- Elak penindasan
- Wujud ekonomi yang seimbang
- Lahirkan masyarakat tolong-menolong
- Lahirkan masyarakat berkasih sayang
PEMBAHAGIAN RIBA
1. RIBA AL-DUYUN (hutang piutang) :
- Riba al-Qard : Sesuatu lebihan/manfaat/faedah terhadap hutang asal yang disyaratkan semasa
berhutang
- Riba al- Jahiliyyah : Sesuatu lebihan terhadap hutang asal kerana penangguhan atau kelewatan membayar hutang
2. RIBA AL-BUYU':
- Riba al-Fadl: Pertukaran jual beli barangan ribawi yang sama jenis dengan
lebihan pada salah satu barang
- Riba al-Nasa: Pertukaran barangan ribawi yang sama atau berbeza jenis dengan menetapkan penangguhan atau ansuran salah satu barang
- Riba al-Yad: Pertukaran barangan ribawi yang sama atau berbeza jenis yang tidak diserta terima dalam majlis akad
MAL RIBAWI DAN ILLAH RIBA
1. EMAS
2. PERAK
3. GANDUM
4. BARLI
5. KURMA
6. GARAM
SYARAT PERTUKARAN BARANGAN RIBAWI TIDAK MENJADI RIBA
BARANGAN RIBAWI SAMA JENIS
- AL-HULUL: Secara tunai atau tidak sebut tempoh sama sekali
- AL-MUMASALAH: Sama banyak
- AL-TAQABUD: Serah terima dalam majlis
BARANGAN RIBAWI BERBEZA JENIS
- AL-HULUL: Secara tunai atau tidak sebut tempoh sama sekali
- AL-TAQABUD: Serah terima dalam majlis
KHIYAR
TAKRIF: Hak pilihan yang diberikan kepada dua pihak atau satu pihak sama ada untuk fasakh atau teruskan akad
KEDUDUKAN KHIYAR: Pada asalnya akad yang sudah lazim tidak boleh dibatalkan kecuali dengan persetujuan kedua belah pihak yang berakad. Namun khiyar memberi ruang pilihan yang diberikan kepada pelaku kontrak semasa kontrak atau selepasnya samaada nak teruskan akad atau batalkannya selepas ia sempurna
HIKMAH:
- Beri ruang untuk pihak yang berakad membuat pilihan muktamad
- Memuaskan hati kedua-dua belah pihak
- Mengelakkan penyesalan dan pertikaian
- Menghindarkan dari ditipu
- Akad benar-benar berlaku atas asas reda-meredai
KHIYAR MAJLIS
TAKRIF: Hak pilihan yang diberikan kepada pihak yang berakad samaada untuk meneruskan akad atau memfasakhkannya selama mana kedua-dua belum berpisah atau masih berad di dalam majlis akad
HUKUM: Ia sabit pada pendapat Syafie dan Hanbali tetapi batal di sisi Hanafi dan Maliki
MAKSUD BERPISAH DARI MAJLIS AKAD:
1. KEDAI KECIL: Keluar dari kedai
2. KEDAI BESAR: Berpaling atau beredar dua tiga langkah dari tempat tersebut
3. MENGIKUT ADAT/URUF: Mengikut tabie dan kebiasaan keadaan sesuatu majlis itu dikira berpisah. Keadaan ini dipergunakan pada akad melalui surat internet dan lain-lain yang majlisnya tidak mempunyai fizikal sepertimana sebuah kedai
KHIYAR RU'YAH
TAKRIF: Hak pilihan yang diberikan kepada pihak yang berakad sama ada untuk meneruskan akad atau memfasakhkannya setelah melihat barang yang diakadkan
HUKUM: Harus mengikut jumhur Maliki, Hanafi, Hanbali kecuali Syafie menolak khiya ini
SYARAT-SYARATNYA: 1. Barang yang diakad belum dilihat sebelum atau semasa akad
2. Barang yang diakad suatu benda yang tertentu
3. Akad tersebut adalah akad yang boleh menerima fasakh
KHIYAR AIB
TAKRIF: Hak pilihan yang diberikan kepada pihak yang berakad samaada untuk meneruskan akad atau memfasakhkannya apabila wujud kecacatan pada barang yang diakadkan
HUKUM: Harus
SYARAT AIB: 1. Aib berlaku sebelum diterima oleh pihak berakad/pembeli
2. Aib tidak diketahui
3. Tiada syarat tengok terlebih dahulu semasa akad
4. Tuntutan ada aib mestilah dibuat dengan segera selepas diketahui
KHIYAR SYARAT
TAKRIF: Hak pilihan yang diberikan kepada pihak yang berakad samaada untuk meneruskan akad atau memfasakhkannya berdasarkan syarat tempoh yang ditetapkan
HUKUM: Jumhur- HARUS
SYARAT TEMPOH:
PENENTUAN TEMPOH
* Imam Syafie dan Hanbali: Perlu tentukan tempoh, kalau tidak khiyar itu terbatal
* Imam Hanafi: Perlu tentukan jika tidak ditentukan maka ia fasid
* Imam Malik: Tidak perlu penentuan masa tertentu- tempohnya boleh dinilai dengan uruf dalam masyarakat
KADAR TEMPOH
*Imam Hanafi dan sebahagian al-Shafiyyah: Tidak lebih 3 hari
*Imam Hanbali dan sebahagian al-Shafiyyah: berdasarkan persetujuan pihak yang berakad meskipun lebih 3 hari
* Imam Malik: Mengikut keperluan jenis barang -
Buah: Tidak lebih 3 hari
Pakaian: 3 hari
Tanah dan bangunan: 2 minggu hingga sebulan
AL-SHUF'AH
TAKRIF: Hak yang diberi kepada orang yang berkongsi untuk membeli semula secara paksaan daripada pemilik baru harta yang telah dijual oleh bekas rakan kongsinya tanpa pengetahuannyaHUKUM- Harus
RUKUN: AQIDAN - Al-Syafi': Orang yang mempunyai hak syuf'ah
- Al-Masyfu' Alaiyh: Orang yang menyebabkan wujudnya hak shuf'ah
- Al-Masyufu'fih: Orang yang berpindah padanya harta yang mempunyai hak syuf'ah
HARTA: - Harta kongsi (hanya harta aqar), hanya perpindahan harta secara jualbeli, rakan kongsi asal yang berhak, mesti tuntut segera, bayar dengan kadar yang sama seperti dibeli
LUQATAH
TAKRIF: Harta tercicir yang dijumpai tidak diketahui pemiliknyaHUKUM AMBIL: WAJIB - Ditempat yang tidak selamat jika dibiarkan
HARAM - Jika ambil, pengambil yakin tidak amanah
HARUS - Ditempat yang selamat meskipun dibiarkan
Tiada ulasan:
Catat Ulasan