KADAYA :
Ucapan yang sah untuk dikatakan kepada pengucapnya bahawasanya dia adalah benar
dalam ucapannya ataupun dusta
1.
Hamliah – seperti ucapan kita (sesuatu kenyataan yang dihukum atau
ditentukan zat dan dirinya dengan sesuatu objek lain) : Ali sedang tidur
Ali: juzuk pertama dinamakan mauduk
Tidur: juzuk kedua dinamakan mahmul
2.
Shartiah – yang menerangkan tentang sesuatu kenyataan atau hukum yang
tergantung atau khabar yang tidak lengkap : Jika awak berusaha tentu awak
akan berjaya
i.
الشرطية المتصلة : dimana terdapat hubungan
atau hubungkait antara bahagian pertama dengan bahagian kedua : Kalau saya
diberi peluang, saya akan belajar setinggi mungkin
ii.
الشرطية المنفصلة: sesuatu qadiyah yang dihukum
dengan nisbah diantara satu Qadiyah lain sebagai nisbah yang berlainan dan
bertentangan: Ahmad ada kalanya pergi, ada kalanya tidur
Ahmad ada kalanya pergi : Juzuk pertama dinamakan muqaddam
Ada kalanya tidur : Juzuk kedua dinamakan tali
Kadaya
adalah sama ada:
1.
Mujabah : Zaid ialah penulis
2.
Salibah : Zaid bukan penulis
Setiap
satu daripada kedua-duanya adalah sama ada:
1)
Makhsusah : seperti yang dinyatakan
2)
Musawarah :
a.
Kulliah - kenyataan yang mana
maudunya dimulai dengan sur berbentuk kulli (كل) : Semua yang hidup akan mati
b. Juz’iyah -
kenyataan dimana maudunya dimulai dengan al-Sur berbentuk juz’I : Sebahagian
binatang adalah kancil
3.
Muhmalah – dimana maudunya
terdiri daripada lafaz-lafaz kulli yang tidak mengandungi sebarang bentuk
al-Sur samaada bentuk kulli atau juz’I : Insan ialah penulis dan
insan bukan penulis
Mutasilah
adalah sama ada:
1)
Luzumiah – Jika matahari terbit maka siang wujud
2)
Itifakiah – Jika insan ialah pemikir maka himar ialah perengeh
Munfasilah
adalah sama ada:
1)
Hakikiah – sesuatu Qadiyah yang diberi hukum tentang adanya pertentangan
diantara mukaddam dan tali atau tidak ada pertentangan diantara keduanya dari
segi benar dan bohong atau nafi (mani’atul jamak dan mani’atul khulu secara
bersama): Bilangan adalah sama ada genap atau ganjil
2)
Mani’atul:
a.
Jamak : Qadiyah yang diberi hukum dengan adanya pertentangan diantara
mukaddam dan tali dalam keadaan berhimpun dan tidak dalam keadaan hilang
kedua-duanya (القضية الموجبة) - benda ini adalah
sama ada pokok atau batu
b.
Khulu:Tiada salah satu daripada dua bahagian melahirkan tetapnya
bahagian yang lain sahaja, tidak sebaliknya (القضية السالبة) - Zaid adalah
samaada di dalam laut atau tidak tenggelam
Tiada ulasan:
Catat Ulasan