KONSEP JENAYAH
TAKRIF: UMUM - Tindakan salah yang beri mudarat dikenakan hukuman didunia
KHUSUS - Tindakan yang diharamkan dan ditegah melibatkan
5 perkara asas yang dijaga diperuntukan hukuman;
hudud, qisas atau ta'zir
ASAS الضرر يزال :
AGAMA حفظ الدين
JIWA RAGA حفط النفس
AKAL حفظ العقل
MARUAH DAN KETURUNAN حفظ العرض والنسب
MAL حفظ المال
RUKUNUNSUR JENAYAH:
1. ADA PERUNTUKAN: - NAS
- PERUNTUKAN UNDANG-UNDANG
2. TINDAKAN SALAH: - PERBUATAN
- TINGGALAN
- PENYEBAB
3. NIAT : - AL-IDRAK DAN AL-IKHTIYAR
UNSUR
|
|
JENIS KESALAHAN
|
|
ADA PERUNTUKAN
|
NAS
|
Sebut bentuk kesalahan dan kadar
hukuman
|
HUDUD
QISAS
|
PERUNTUKAN UNDANG-UNDANG
|
Nas sebut bentuk tetapi tidak sebut
kadar hukuman
|
TA’ZIR
|
|
Bentuk dan kadar hukuman dari ketetapan
pemerintah
|
TA’ZIR
|
||
TINDAKAN SALAH
(ACTUS REUS)
|
·
PERBUATAN : Buat perkara
yang dilarang
·
TINGGALAN: Tinggal
perkara yang disuruh
·
PENYEBAB: Menjadi
penyebab kepada kerosakan
|
||
NIAT
(MENS REA)
|
·
AL-IDRAK
·
AL-IKHTIYAR
|
·
Tahu salah; pengetahuan
yang sepatutnya
·
Dengan sengaja, tidak
terpaksa atau dipaksa
|
FALSAFAH HUKUMAN
MEMAKSA DAN MENAKUTKAN MANUSIA SUPAYA JANGAN MELAKUKAN MAKSIAT (KEJAHATAN) DEMI KEMASLAHATAN DIRI DAN MASYARAKAT
BERTUJUAN MEMPERBAIKI MASYARAKAT, MELINDUNGI MEREKA DARI KEMUDARATAN, MENYELAMATKAN MEREKA DARI KESESATAN DAN KEBINASAAN DENGAN MENGHALANG MEREKA DARI MAKSIAT DAN MENDORONG MEREKA KEPADA KETAATAN
OBJEKTIF DAN MATLAMAT
- Melindungi masyarakat
- Mencegah perbuatan jenayah
- Membalas dengan hukuman yang setimpal
- Memulih penjenayah
- Mendidik masyarakat
PERBEZAAN UNDANG-UNDANG JENAYAH ISLAM DAN CIPTAAN
|
ASPEK
|
UNDANG-UNDANG JENAYAH ISLAM
|
UNDANG-UNDANG JENAYAH CIPTAAN
|
1
|
SUMBER
|
Allah dan akal manusia
|
Akal manusia
|
2
|
SKOP
|
Agama-nafs-akal-maruah-harta
|
Perkara yang membawa kemudaratan kepada
manusia khususnya secara fizikal pada pandangan akal
|
3
|
SASARAN
|
Menyeluruh-Muslim
|
Kepada masyarakat tertentu – sempadan geografi
|
4
|
KESAN
|
Sosial-ibadah-akidah
|
Sosial sahaja
|
5
|
KEUTUHAN
|
Ada unsur tetap dan anjal
|
Semua anjal
|
6
|
OBJEKTIF
|
Pelbagai
|
Lebih kepada pembalasan
|
7
|
MATLAMAT
|
Bahagia dunia dan akhirat – reda Allah
|
Bahagia dunia
|
KATEGORI JENAYAH ISLAM
BOLEH DIBUAT DARI PELBAGAI ASPEK YANG BERBEZA. DALAM UNDANG-UNDANG JENAYAH ISLA KEBIASAANNYA PEMBAHAGIAN YANG POPULAR BERASASKAN BERAT RINGAN KESALAHAN IAITU MERUJUK HAK SIAPA YANG DICEROBOH SAMAADA HAK ALLAH ATAU HAK HAMBA.
MAKA IA TERBAHAGI KEPADA 3
- JENAYAH HUDUD
- JENAYAH QISAS DAN DIYAT
- JENAYAH TA'ZIR
PERBANDINGAN ASAS JENAYAH HUDUD, QISAS DAN TA'ZIR
|
HUDUD
|
QISAS DAN DIYAT
|
TA’ZIR
|
TAKRIF
|
Keseksaan yang telah ditetapkan bentuk
dan kadar hukumannya
|
Keseksaan yang sama dengan jenayah
|
Keseksaan bagi kesalahan selain dari hudud
dan qisas
|
SKOP
|
Hak Allah yang lebih dominan
|
Hak hamba/individu yang lebih dominan
|
Hak Allah dan hak hamba; terserah
kepada pemerintah untuk menentukannya
|
JENIS KESALAHAN
|
Zina, Qazaf, Sariqah, Hirabah, al-Shurb,
Bughah, Murtad
|
Bunuh
Mencederakan
|
Selain hudud dan qisas
Hudud dan qisas tidak cukup syarat
|
BENTUK DAN KADAR HUKUMAN
|
Ditetapkan oleh syarak
|
Ditetapkan oleh syarak
|
Keluasan kepada pemerintah
|
KEANJALAN
|
Tetap tidak berubah. Tidak ada kemaafan setelah dibawa ke pengadilan
|
Tetap tidak berubah. Namun ada ruang kemaafan oleh mangsa
|
Anjal. Berdasarkan ketetapan dan kehendak pemerintah
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan