Jumaat, 14 Jun 2019

ISAGHUJI - ILMU MANTIK


ISAGHUJI
Lafaz yang menunjukkan makna secara tetap:
1)        Menunjukkan keseluruhan apa yang ditetapkan kepadanya secara mutabakah
2)        Menunjukkan juzuk maknanya secara
3)        tamadun iaitu jika ia mempunyai juzuk
4)        Menunjukkan apa yang melaziminya di zihin secara iltizam

Contoh: Lafaz ‘Insan

·          Menunjukkan makna hayawan pemikir secara mutabakah
·          Menunjukkan makna salah satu daripada kedua-duanya secara tamadun
·          Menunjukkan makna penerima ilmu dan tukang tulis secara iltizam

Lafaz adalah sama ada:
1.        Mufrad – lafaz yang tidak dikehendaki dengan sebahagian daripada maknanya (insan)
2.        Mualaf – lafaz yang tidak sebegitu (pelontar batu)

Mufrad adalah sama ada:
1.        Kulli – lafaz yang gambaran mafhumnya tidak menghalang berlakunya perkongsian padanya (insan)
2.        Juz’I – lafaz yang gambaran mafhumnya menghalang perkara tersebut (Zaid)

Kulli adalah sama ada:
1.        Zati – lafaz yang memasuki hakikat juz’iatnya (hayawan dinisbahkan kepada insan)
2.        Aradi’ – lafaz yang berkhilaf dengannya (penggelak dinisbahkan kepada insan)

Zati adalah sama ada:
1.        Ungkapan dalam menjawab persoalan apakah berdasarkan perkongsian semata-mata (hayawan dinisbahkan kepada insan dan kuda iaitulah jinis)
2.        Ungkapan dalam menjawab persoalan apakah berdasarkan perkongsian berserta pengkhususan (insan dinisbahkan kepada Zaid dan Amru iaitu Nauk)
3.        Ungkapan dalam menjawab persoalan mana satukah ia pada zatnya, membezakan sesuatu daripada perkara yang berkongsi dengan jinis iaitu fasal

Aradi adalah sama ada:
1)        Arad Lazim : terhalang pemisahnya daripada mahiah
2)        Arad Mufarik : tidak terhalang pemisahnya

Setiap satu daripada kedua-duanya itu adalah sama ada:
1)        Khassah : khusus untuk satu hakikat (kulli yang diungkapkan untuk perkara yang berada dibawah satu hakikat sahaja dengan ucapan yang aradi)
2)        Arad Am: umum untuk beberapa hakikat diatas satu hakikat (kulli yang diungkapkan untuk perkara yang berada di bawah beberapa hakikat yang berbeza dengan ucapan yang aradi

KAUL SHARIH

·          HAD – Ucapan yang menunjukkan mahiah sesuatu.

1)        Had tam = jinis qarib + fasal qarib (hayawan natiq dinisbahkan kepada  insan)
2)        Had naqis = jinis ba’id + fasal qarib (jisim pemikir dinisbahkan kepada insan)
3)        Rasam tam = jinis qarib + khasah (hayawan penggelak dalam mentakrifkan insan)
4)        Rasam naqis = ucapan yang terbina daripada aradi-aradi yang keseluruhannya adalah khusus untuk satu hakikat (mentakrifkan insan: sesungguhnya ia merupakan pejalan dengan dua kakinya, berkuku lebar, berkulit terdedah dan penggelak secara tabi’i)

Tiada ulasan:

Berita Mengejut Tergempar

Hari nie last day untuk Rakan Digital (RD) dan kitaorg jumpa larh like make a farewell day.. Yg dapat join 3 RD, I dgn kak Khai. Kitaorg car...