ISAGHUJI
Lafaz yang
menunjukkan makna secara tetap:
1)
Menunjukkan keseluruhan apa yang ditetapkan kepadanya
secara mutabakah
2)
Menunjukkan juzuk maknanya secara
3)
tamadun iaitu jika ia mempunyai juzuk
4)
Menunjukkan apa yang melaziminya di zihin secara
iltizam
Contoh: Lafaz
‘Insan’
·
Menunjukkan makna hayawan pemikir secara mutabakah
·
Menunjukkan makna salah satu daripada kedua-duanya
secara tamadun
·
Menunjukkan makna penerima ilmu dan tukang tulis secara
iltizam
Lafaz adalah
sama ada:
1.
Mufrad – lafaz yang tidak dikehendaki dengan sebahagian
daripada maknanya (insan)
2.
Mualaf – lafaz yang tidak sebegitu (pelontar batu)
Mufrad adalah
sama ada:
1.
Kulli – lafaz yang gambaran mafhumnya tidak menghalang
berlakunya perkongsian padanya (insan)
2.
Juz’I – lafaz yang gambaran mafhumnya menghalang
perkara tersebut (Zaid)
Kulli adalah
sama ada:
1.
Zati – lafaz yang memasuki hakikat juz’iatnya (hayawan
dinisbahkan kepada insan)
2.
Aradi’ – lafaz yang berkhilaf dengannya (penggelak dinisbahkan
kepada insan)
Zati adalah
sama ada:
1.
Ungkapan dalam menjawab persoalan apakah berdasarkan
perkongsian semata-mata (hayawan dinisbahkan kepada insan dan kuda
iaitulah jinis)
2.
Ungkapan dalam menjawab persoalan apakah berdasarkan
perkongsian berserta pengkhususan (insan dinisbahkan kepada Zaid dan
Amru iaitu Nauk)
3.
Ungkapan dalam menjawab persoalan mana satukah ia
pada zatnya, membezakan sesuatu daripada perkara yang berkongsi dengan jinis
iaitu fasal
Aradi adalah
sama ada:
1)
Arad Lazim : terhalang pemisahnya daripada mahiah
2)
Arad Mufarik : tidak terhalang pemisahnya
Setiap satu
daripada kedua-duanya itu adalah sama ada:
1)
Khassah : khusus untuk satu hakikat (kulli yang
diungkapkan untuk perkara yang berada dibawah satu hakikat sahaja dengan ucapan
yang aradi)
2)
Arad Am: umum untuk beberapa hakikat diatas satu hakikat
(kulli yang diungkapkan untuk perkara yang berada di bawah beberapa hakikat
yang berbeza dengan ucapan yang aradi
KAUL SHARIH
·
HAD – Ucapan yang menunjukkan mahiah sesuatu.
1)
Had tam = jinis qarib + fasal qarib (hayawan natiq dinisbahkan
kepada insan)
2)
Had naqis = jinis ba’id + fasal qarib (jisim pemikir
dinisbahkan kepada insan)
3)
Rasam tam = jinis qarib + khasah (hayawan penggelak
dalam mentakrifkan insan)
4)
Rasam naqis = ucapan yang terbina daripada aradi-aradi yang keseluruhannya
adalah khusus untuk satu hakikat (mentakrifkan insan: sesungguhnya ia
merupakan pejalan dengan dua kakinya, berkuku lebar, berkulit terdedah dan
penggelak secara tabi’i)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan